17 ноември 2019 г.

Градинска вана

Да, да, няма грешка. Имам си вана. Идеята дойде от една приятелка. Виртуална приятелка. От тези, които оставят по-трайни дири в живота от някои реални.Не дири, ами цели вани. Идеята дойде от нея. И от моето нежелание да мия басейнчето с надувен борд. Ами трудно е. А се ползва само за разхлаждане в горещите дни. А на ваната можеш поне един бързовар да пъхнеш, дори и зимата. Дори си представих моят мъж, след като бос в снега е обиколил всички иглолистни (а те са много) , да ги почисти, се провиква - Приготви ли ми ванатааа??? И се джуфка вътре, а аз притичвам  с една чаша греяно вино за него. Или пък като замръзне езерото, да начупим лед във ваната, и там да изстудяваме бири, за двадесет човека примерно.



Аз вече имам такава публикация - поискай, и ще ти се даде. Чиста истина. Не винаги е както си го пожелал, но този път беше. Само седмица-две, след като ми  хрумна, че искам вана, заразпитвах аз кума, къде с какво се занимава. А той реновирал дограма, на една супер модерна за времето си къща. Със звънци и стая за прислугата. Собствениците я построили през 1937г, но след Девети септември се наложило да напуснат България и я продали. Не зная кога точно, но съдейки по това колко са запазени камината, ключовете и контактите, няма да са живели дълго в нея. И купувачът сигурно не е живял вътре много. Защото тази вана , дето я бяха изнесли за вторични суровини, си беше със съвсем приличен емайл, предвид годините си. Осемдесет. Другата вероятност е новия собственик да не се е къпал Ха ха.






Спазарихме я за 10лв повече, отколкото я искал циганина, и стана наша.




 Отвън не беше трудно. Ръждата беше малко, и я лъснах бързо с една машинка, с която бръмчат мъжете в гаража и правят от ръждивите бараки коли-мечти, ама ретро.
 Не е лесно, само две-три минути, и ръцете започват да треперят, на два пъти я изпусках тази машинка, тя продължава да се върти, подскача по плочите, а аз не знам как да я хвана да не излъска мен. Без почивки не се мина. А това е по-малката машинка!




Отвън е синя, точно като стената, защото ми остана от този фасаген. За грунд послужи една стара боя, която имах, специално за нанасяне директно върху ръжда.
 За стената ще пиша друг път, и там си беше голямо умуване. За стената с хубавата врата.
П.С. Писах. ТУК



Мислех как да я вържа някак с останалата шарения, то е ясно, че отдавна загубих връзка с единния стил, ама поне мааалко да има. Затова е със същия шаблон, който правих за стените, но реших да е цветен. Дойде малко голям, но ако не ви кажа, едва ли ще ви мине през ум кое не съм му харесала. За рисуването по стените съм писала ТУК




 Купих емайл. Пише - изшкурете. И ми сложили в комплекта шкурка колкото кибрит. Добре де, колкото четири кибрита. Шейсети номер. Обаче този емайл е от 37-а година, то и шкурките тогава може да са били други, ама той не мръдна! Купих си шкурка всякаква, търках, търках, колкото да махна леко ръждата.
После пише - оберете с прахосмукачка, да няма и прашинка! Ама как, разбира се, то навън прашинка не прехвърча!
Пише - сухо на пипане най-малко след...не помня много, но беше достатъчно, за да прехвръкне не само прашинка, ами да се напълни ваната с какво ли не. Стана ми ясно, че гладка вана няма да имам, но поне да е бяла!
Гледах някакво видео, как много професионално изглеждаше емайл, нанесен с някаква шпатула. Да, ама моята гумена шпатула, която жертвах, нито беше достатъчно гладка, нито пък емайла щеше да ми стигне за толкова гладка вана. Викам си, давай, Марче, и без това ще има безброй апликации на листа и боклуци, голяма работа като стане като настръхнала.



Естествено, по закона на Мърфи, в безветрен Пловдив, още повече на място , затворено от три страни, за миг се изви такава вихрушка, че напълни ваната с боклук точно като я завърших. Пет минути чистене, дълбока въздишка, и гореща молитва да не духа повече, сложиха завършек на работата.



 Ами наместихме я, остана този, който ще се кисне и зиме вътре, да й сложи гумено уплътнение на сифона, че така пропуска. Има си тапа, И да я върже към обратната вода, съвсем близо и на лесно е. Само че той нищо не направи, въпреки, че първоначално имаше грандиозната идея да й докара вода от бойлера. Обаче колкото са по-грандиозни идеите, толкова по-малка е вероятността да бъдат изпълнени, така че и тази за слънчевите панели на покрива я пропуснах да мине покрай ушите ми. Само гумичка ми трябва, и гофре някакво към канала. Обеща да я сложи, ама друг път.  Във всеки случай, като стане, непременно ще снимам. Даже и бързовар за десет лева ще купя, да снимам и пАрата. А ако има и сняг, програмата ще е изпълнена на хиляда процента!


9 октомври 2019 г.

Камината

Колко неща сме направили за тези години, през които не съм писала.....

Камината беше планирана още от мечтата да живеем в къща. Архитектурният план си беше на сто процента мой, и камината предвидливо беше в центъра на къщата. Вече беше решено, че ще е с въздуховоди, а те изискват най-краткия път. А този начин да се топлим беше избран защото моето момче беше решил да я направи сам. Е, почти. Само каменната зидария си искаше майстор.

Майсторът обаче работеше далеч, и ние една зима изкарахме така.



 Камината си топлеше само дневната, а вентилаторът (забележете, ретро е! :) ) раздухва топлото много бързо. И пепелта, естествено.

Майсторът зидар получи отпуск, слезе от планината, и понеже по някаква причина така или иначе нямаше къде да отиде, дойде в къщи. Не познавам по-деликатен и невидим човек от този, без това да ме дразни.
А ние отидохме на едно поле (с разрешение) , което приличаше на сметище за камъни и бетон, и натоварихме пикапа с всичко, което ни се стори подходящо.
С майстора не успяхме добре да се разберем за визията, и така - мъжът ми казал едно, аз друго, човека разбрал трето. В крайна сметка по-несиметрично от това нямаше накъде.  Ама то си е против уруки.


Системата с въздуховодите е монтирана, решихме, че с два за стая ще топли по-добре. Това, че имахме една година опит дойде добре дошло. И така - за три стаи по два. Двете стаи са точно отгоре и пътят е никакъв. Третата стая е на метър и петдесет, няма и толкова. Изпробвани - работи идеално.

 Сега, ако питате за недостатъците - знаех си ги предварително. Ако сте на половин век, прекрасно помните филма "Топло", където ченета падаха на долния етаж. Значи - ако не работи вентилатора (долу в ляво на втората снимка), който си е шумен, ще чувам какво се говори и горе и долу. Миризмите стигат веднага. Крояхме някакви планове да вкараме въздух отвън, или поне от коридора, но това са много градуси надолу, които трябва да бъдат стоплени. Затова реших, че мога и така.
Но пък започна ли да мятам палачинки, всички знаят, че е време за закуска.



Предимствата - стопля моментално. Достатъчно ми е и само това.


 Знаете ли какви грозни решетки за камини се продават? Ама много грозни! Пък и ми се стори малка. Трябваше ми нещо нестандартно и голямо (а всъщност не ми е трябвало голямо, но естетически стои по-добре). И го намерих в магазин Стерадо. Изтривалка. Чугунена. Мислехме, че ще е нужна и още една решетка, защото топлим спалня през отворена врата, но тя е с 40см по-ниско. Обаче с втората решетка нямаше да остане топло за останалите стаи. И тя послужи като ревизионен отвор. Оттам пълним и голяма купа с вода, която стои върху горивната камера, за да овлажнява въздуха. Иначе дървото пресъхва. Решетката е една огледална интарзия, пак от Стерадо.



Тази голяма чугунена решетка си идва голяма, когато топлото трябва да отиде и по другите стаи, затова временно се запушва с картон. До каква степен се определя от това къде искаме да е по-топло. Надявам се да го решим с някаква ламарина....някога.....И да напръскам вътре с огнеупорна черна боя. Не е станало досега, защото мирише ужасно и за дълго.




Докато обличахме с гипскартон и вата, ни хрумна да оставим две ниши. На едната съм боядисала тухлите на комина бели (където е самовара). А другата е от другата страна, и там има книги.
 Гредата е от онези стари двеста годишни греди, но изцепена. Отрязохме я под ъгъл, хванахме я с железа (ужасно тежи), и стана като истинска :) . Готово!

Ако се върнете назад, ще видите онзи дъбов скандинавски бюфет, който изобщо, ама изобщо не стоеше добре до камината. Както винаги става, за всичко си има време. Тогава в Продавалника се появи Бюфета! Той се появи отдавна, на една недостижима цена, но точно когато я намалиха на 500, аз цъках с мишката. Моето момче не отложи за утре, скокна с едно камионче до София, и се сдобихме с тази красота! На другия ден й намерихме и столове, които заедно струваха кажи речи колкото бюфета, но скандинавските стояха като бедни братчета. Долу в ляво се вижда част от облегалката.



5 октомври 2019 г.

Пеещата каруца

Така съм зарязала блога, че ме е срам от себе си. Каруцата е нарисувана отдавна. Само със задната част ударих на камък, не искам да рисувам Кармен, нито Свети Георги. Затова и още нищо няма там.

 Както обикновено, предстартовата треска ме тресе яко, и от страх да не се издъня, реших да мина с най-евтините боички. От днешна гледна точка го отчитам като грешка, не заради качеството, а заради цветовете. Цветовете по избор струват скъпо. Затова пък каручката се получи точно Гагаузка -. пъстра и ярка. Нашенските български са с по-тъмни и убити цветове. Но нали реставрирам , все пак.

Първо се заех с кованото желязо. Не съм виждала по-богато,по-детайлно и красиво желязо по каруца до момента. Изшкурено и минато с преобразовател Вюрт, и отгоре с лак за метал.
Оригинално и металните части бяха боядисани и нашарени, но аз толкова шарения не можах да понеса, и ги оставих такива, с леко загатнати шарки тук-там.
Дървената част се оказа много гъбясала и крехка, чак ми е трудно да повярвам, че придоби такъв приличен вид. Намазана с грунд на Sokrates, каквито са и боите. Акрилни полумат.




  И докато при колелетата беше невъзможно да видя как са изглеждали преди, многото снимки на горната част ми бяха достатъчни, за да възстановя предишния вид на каруцата. С изключение на надписа за собственика. Добре се получи, дори и на снимките с телефон.






 

 Кътчето просто грейна!

 



  Каручката е на сянка и сухо. Независимо, че все пак си е навън, вече повече от две години боичките не са се повредили. Не беше така при една старинна количка, с която са пренасяли тор. Нарисувах я веднага след каруцата, бързо и с голяма лекота. И с огромно удоволствие. Тя прекара повече от година съвсем на открито, някъде по дъното водата не се е оттичала добре, дървото се е овлажнило и боята беше започнала ад се лющи там. Дървото не само се беше овлажнило, но и на места загнило, заради което се счупи дръжката. Затова в момента си почива до голямата си сестра. Но пък ми останаха прекрасни снимки!






8 май 2017 г.

Пеещата каруца - ще рисувам.

"Третия път, когато Сали Яшар се подпря на чука и се замисли, той сякаш като насън видя хиляди и хиляди каруци, които се връщат, които пеят по пътищата, а от ниските къщурки, над които се носи вечерен дим и прах, излизат жени с деца на ръце, други по-големи деца тичат наоколо им и всички вървят срещу каруците, за да ги посрещнат...
Никога Сали Яшар не беше изпитвал такова вълнение и такава радост. "Аллах! - пошепна той и се улови за челото. - Аз съм бил сляп, аз съм бил глупав! Каква чешма и какви мостове искам да правя? Себап! Има ли по-голям себап от тоя, който правя? Каруци трябва да правя аз, каруци!"
                                                            Песента на колелетата, Йордан Йовков 



Уверена, като Сали Яшар, че няма по-велико нещо от любовта между хората, реших, че е дошъл момента да вдъхна нов живот на притихналата песен в двора ми. Знам, че никога няма да я чуя как пее, нито ще мога да възвърна предишния блясък на дисковете, създаващи тая чудна песен. Но за тоя момент се готвя от години, и реших, че е време.
 Не зная споменавала ли съм, че моята половинка е страстен колекционер. Ровенето из аукционите доведе и каруцата у дома. В началото тя си стоеше кротко в аукциона цели две години, а желанието да я има растеше от ден на ден. Може би щеше да е наша и по-рано, но за нея нямаше място. Ние още нямахме двор, или той беше просто една поляна, вече не си спомням.
    И един ден бус спря в един чужд двор, и от буса излезе Каруцата. Има-няма 8-9 години оттогава.

 Боите бяха избледнели, шарките заличени, но кованите детайли изумяваха с извивките и формите. И до момента не съм виждала никъде такава изработка! Бях много ентусиазирана веднага да грабна четката, но разни обстоятелства попречиха, и по-добре.
  Когато наредих паветата, под специално създадения за нея навес влезе каручката. После до нея някак от самосебе си дойде и лятната кухня, и къта, който ни събира лете.



       И като си я погледах, погледах, ме достраша да я започна. По нея имаше линии толкова прави, толкова точни, че моята неувереност ме отказа. Майсторът не само е въртял изкусно чука, но и ръката му не е трепвала, докато рисува.



 И така, през четирите години в които е на това място, през повечето време каруцата си беше натоварена като каруца, поемаше всичко, което временно трябваше да се постави някъде. Лятото се разтоварваше, и после пак същото. Но след като миналата година направих своето кътче, като в Стария град, събрах смелост за работа с боите. И щом настъпи време за разтоварването, някъде преди Великден, аз се въоръжих с паус, хартия и моливи и шкурка, и реших да започвам.



  Започването беше, че опитах да прекопирам каквото е останало на задната ритла - някакъв конник, някаква мома, която танцува до чешмата. Снимката горе е отпреди 10г. Сега положението беше плачевно - само ръжда. Беше голямо ровене и четене, но в крайна сметка не разбрах каква е традицията за рисуването на подобни сцени на ритлата, а и сцените бяха най-разнообразни. Търкането разкри мистерията, пласт по пласт. Малко късно се усетих, вече бях видяла сметката на главата на коня.



    Вижда ли се? Младежът е с панталон на тореадор, конят му има пискюл като в цирка, а някаква Есмералда дрънчи с дайрето горе, а долу върти кърпа. А аз си мислех, че Св.Георги спасява царската дъщеря! И скицирах, рисувах, преобличах го този герой, като светия, като рицар, като българско момче....Рисувах змии, змейове, плачещи царкини, скромни моми....
 Никое усилие, свързано със Знанието , не е напразно. Вече знам , че св.Георги има червен плащ, обърнат е надясно и убива змей. Свети  Димитър е обърнат наляво, има син плащ и убива човек. Дори според гърците - цар Калоян! А св.Тодор е със зелен плащ, и на Тодоровден съблича кожусите си и на бял кон отива при Господ да измоли лятото. И разни разновидности на тези легенди.  Търсих и при циганските сказания, но там връзката със св.Георги подчертава едно характерно,противно качество на етноса. По тази причина и заради непоносимост към културата им, засега нямам планове да рисувам циганки. поклон пред майсторлъка на ковача, често срещан цигански занаят, но съм с големи резерви.  Пенкоооо, Пенко, по какви неведоми пътища каруцата ти е стигнала до Сливен? Кога ли е била твоя, и на кого е била преди теб?



По кованите железа личи, че не е била евтина каруца, изпипван е и всеки детайл. Мерцедеса на каруците, както казва моя мъж. А мъжете нали разбират от коли!
  И е била за два коня. Опитах се да изуча частите на каруцата, но схемите не са много читави, а и аз не съм техничар, нужно е повече повтаряне.
 Много ми се искаше да зная нещо повече за нея, обичам вещите да ми говорят. Докато чистих паркетините за хола, все едно чувах стъпките по паркета, глъчката от децата, училищния звънец....Беше обсебващо, по-силно от мен.А с каруцата някак не се получава. Може и да съм си сложила подсъзнателно спирачка, заради циганския произход, знам ли.
 Дървесината е в окаяно състояние. Гъбите са я превзели, при шкурене се сипе като тебешир. Само спиците на колелетата са от здрав материал, но пък те зверски за издрани, нещо постоянно се е суркало по тях. Трудно ми е да си представя, че такава богаташка каруца е мъкнела клони.

 И ей така докато си търкам с шкурката, в почивките търся нещо вдъхновяващо каруцарско. Смущава ме шаренията, искам и в нея да има хармония. Не че няма и по-шарени. Открих сицилианските каручки-двуколки. Истински произведения на изкуството! С няколко батални исторически или битови сцени, изрисувани по тях. Има я и на св.Георги, без ореола, който убива змея и спасява царкинята.

Сицилианска каручка

Сцената със св.Георги


Мислех си, че пискюлът като на моята каруца си е цирков атрибут, но не е, просто принадлежи на друга култура.

 Все още е загадка за мен дали художникът е гледал цирков афиш с тореадора и Есмералдата, дали е изпълнявал нечие желание, или си е собствена инициатива.

 Това горе отлежа като чернова известно време, но днес има нещо ново и много интересно! Една приятелка от Варна предположи, че каруцата е Гагаузка. Хващам се здраво за тази версия и започваме да я нищим! 

Продължението, заедно с резултата - ЦЪК