16 септември 2022 г.

В търсене на една родопска къща

 Моята слабост е архитектурата. Градините дойдоха някак по стечение на обстоятелствата. Но пък още от детската градина съм имала един неосъзнат стремеж към архитектурата, когато с пръчка разчертавах съвсем истински разпределения върху влажния пясък на двора. Без понятие да имам от план, мерих стаи с крачки, и лягах върху някоя кокоша куришка, за да очертая точен размер на леглото. То и с куклите беше така - играех с тях докато им подредя дома, и после грабвах строителя на брат ми. Затова и във фейсбук членувам в неизброимо количество групи, свързани по някакъв начин с архитектурата или продажбите на къщи. Имам си къща, при това наполовина още недовършена, и двор си имам преголям, и всичко това в най-красивия град в България, но с огромен интерес зяпам селските къщи :)

 И отзи ден така, изскочи една обява за родопска каменна къща. За 13 хил.лева.



 Веднага започнаха въпроси - къде е, каква е, има ли път, ток, вода, къде е уловката с цената.... отговори нямаше.

На другата снимка пред един от прозорците прозираше небето, което ще рече, че покрив почти няма. Ей на, и терасата окуцяла. Всички дървении за смяна.  Обаче на мен така ми се развихри фантазията! Веднагически намерих почва за нови проекти в главата си, във времето, в което нещастният ми мозък не е зает да разсъждава дали ще е добре, ако сложи и едно листо дафинов лист на киселото зеле.

И тъй като вече си имам нова къща с вид на стара, веднага поех в посока  - стара къща с вид на нова 😂

Не чак така, но за най-силно онагледяване на мислите ми:



Иииии, разбира се имах неблагоразумието да споделя възторга от новата си находка с моя мъж! 

Сега да обясня съществените разлики помежду ни. Аз не съм рисков играч (като него). Залагам на сигурно. Дълго сверявам и анализирам. И когато се налагаше да продадем ипотекирания апартамент и да вложим  пари и кредит в друг, аз бях уверена, че най-добрата инвестиция е да купим апартамент на зелено в Пловдив, чиято цена след две години (предполага се , завършен) щеше да скочи много. Но той хареса апартамент на морето (не че аз не го харесах), и вече четири години почиваме у дома си. Разбира се, апартаментът беше договорен (от него, естествено, аз не ставам особено за тая работа) на превъзходна цена. За съжаление вече не може да се сравни като цена с това, което продадохме тук, но майната ѝ на материалната страна, удоволствието си струва. Та аз съм по разумните идеи, той е по рационалните изпълнения. Ако се налага, наливам здрав разум. Не ме слушат винаги. 😀

  Може би трябва да разкажа някой път и за морския апартамент, където купувахме мебели, избирахме техника втора ръка, пребоядисвахме, ших завеси, и налагах вето за мъкненето на още декорации.




 И моят мъж като  видя каменната къща, веднага включи бизнес отдела в главата си, и реши, че това дори и да не стане за бизнес, може да се използва като лятна вила в горещините. А аз просто исках да възстановим едно бижу, което е добра инвестиция. В автомобили имаме инвестиции за още една къща, което за мен си е безполезна работа. Не мога да ги подкарам. 😂.

 Разбира се,половинката не отчете здравословните си проблеми, но аз знам, че винаги ще намери начин да се справи.  Стига да е осъществимо.

Остана да проверим дали е осъществимо. Или поне да си направим една разходка в планината. С автомобил, защото моите хора не могат да ходят дълго по лош терен, по здравословни причини. Което се оказа много съществено в случая!


 Собственикът на имота дал основни насоки къде се намира къщата. За водене и дума не може да става. И поехме към една от любимите ми дестинации в Родопите. (притеснявам се да посоча точното място, мисля, че не е редно, предвид това, че показвам чужда къща)

Започнах с проучване на картата. В този район сме ходили много пъти, и по работа (за градината на най-красивата къща там), и за удоволствие (хапнахме качамак в един от хотелските комплекси). И баира качихме, когато съпругът ми още можеше да ходи по баирите без болка. Но към дадената отправна точка не сме отбивали. 



По тези места е добре да се ходи с джип, не съвсем като нас с 30 годишен Нисан Микра 😂 . На картата изглеждаше лесно. На практика поехме по издълбан от вода и гуми чакълиран стръмен път. Имах друга представа за къщата за гости, която беше ориентир, оказа се доста безлична за моя вкус, но се радвам много , че в това трудно достъпно място има хора, които развиват някакъв бизнес! Там пътят....свърши! А на картата не изглеждаше така. Работата е в това, че оттам нататък към оставащите скрити някъде къщи води само козя пътека. Стана ми ясно, че ще трябва да продължа сама, защото дъщеря ми с нейното увреждане не може да се справи с това предизвикателство, а и се нуждае от постоянно наглеждане. 


Точно когато си помислих, че е опасно да продължа сама без обхват на телефона, защото пътеката се превърна в стръмен сипей, видях покриви. Все пак някой е успял да стигне до тук и да си стегне къщата. Значи не е толкова безнадеждно! 😁




А когато тръгнах натам, видях и предполагаемата къща. 




През цялото време си мислех - как са живели там хората? В каменни къщи, с неплодородна почва, с труден достъп....КАК??? Ооо, ако знаете пък колко повече въпросителни сложих като започнах да изкачвам обратно!

 За да бъда в крак с времето, ще кача и видеото, което заснех за мъжа ми. 


оставям и линк към видеото, в случай, че не се вижда тук. https://youtube.com/shorts/mJKgboMk1Uk?feature=share

Първо ме посрещна тоалетната. Старата тоалетна. Както се изясни после, има и нова.



Странни ми се видяха навесите, но не знаех кога са правени оригиналните снимки. Все още мислех, че това е Къщата. Дори в началото се заблудих, че табелката с улицата и номера е оригинална. 



  И като казах, че покривът е за смяна, изведнъж се усетих, че нещо не е наред. Това НЕ Е къщата! Този покрив си беше почти наред, нямаше я дървената конструкция на втория етаж, и нещата не изглеждаха чак толкова изоставени. Вярно, че багажът вътре беше струпан в една стая как да е (надникнах през една пролука), но мога да приема, че тази къща си беше читава и гледана. 
  Опитах да се обадя по телефона - неуспешно. Нататък не се вижддаше ни покривче, ни зид, и реших да не рискувам повече с приключението. Беше ясно, че тук няма как да има къща за нас, само аз мога да скачам като козичка по пътеките.

 Връщането ми се стори безкрайно, едва поемах въздух, свят ми се зави, и за миг помислих, че мога да падна и да се изтърколя нанякъде. 

 КАКВИ СА БИЛИ ТЕЗИ ПЛАНИНСКИ ХОРА!
Те са дялали камъни, за да си построят къща, сяли са на тази камениста почва и са се хранили с това, което е дал Бог! Обичали са, раждали са, и са умирали тук.  Почувствах се толкова малка и нищожна!

 На връщате щракнах през колата и най-красивата къща в селото! Чувствам се поне частичка съпричастна към нейната хубост, чрез това, което е направил съпругът ми там.



 Научихме и една тъжна новина. 😥 Бай Митьо, който е зидал оградата (и всичко, общо взето, освен завареното) тук, и иззида камината вкъщи, е починал преди година. От него ще имам спомен и  гранитната стена на лятната кухня....
  Още един урок.
 Човек може да живее още дълго , чрез нещо стойностно, което е оставил след себе си.



 Разглеждахме вкъщи снимки на спокойствие. Идеално прави зидове! Майсторска работа! Красиви комини! 
 Започнах да съжалявам, че не продължих. А мъжът ми ме попита поне три пъти - не  видя ли къщата, не видя ли покрив и т.н. Аааа, аз пък да не съм дрон! Не видях!

  В червено е моето приключение по козята пътека,250м а с жълто съм означила евентуално коя може да е къщата, която търсихме. Други няма. Край.




 


Няма коментари:

Публикуване на коментар